כיצד מתנהל מטבח מבוסס מאכלי ספרד?

אחד מהמטבחים הטעימים והמגוונים ביותר, הוא ללא ספק המטבח הספרדי. איך זה שדווקא מטבח מבוסס מאכלי ספרד נחשב למטבח העשיר ביותר? האמת שזה לא מפתיע כשאנו בוחנים את התנאים הגיאוגרפיים של ספרד עצמה. מדובר על מדינה ים תיכונית מובהקת – יש לה חופים רבים מאד, מה שמאפשר לה לקבל משאבים טריים מאד מהים. מעבר לכך, ספרד הייתה מאז ומתמיד מדינה סוחרת, מה שאפשר לה לקבל סחורות מרחבי אירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית – ולהפוך אותם למאכלים מקומיים אצלה. על כן, המטבח הספרדי הוא מהעשירים והטעמים ביותר שיש. בואו ונסקור כמה מנות של מטבח מבוסס מאכלי ספרד, ונבין מהם המרכבים שבלעדיהם, המטבח הספרדי הוא פשוט לא שלם.

 

כמה דוגמאות למנות ולמרכיבים שהם חובה

  • פירות ים – אין דבר כזה מטבח מבוסס מאכלי ספרד שאין בו פירות ים. פירות הים כמו השרימפס והקלמארי, נמצאים כמעט בכל מנה בספרד (על המנות הללו נסביר בהמשך). מאכלים ספרדייםהסיבה לכך היא הזמינות הרבה של פירות הים בחופי ספרד. את פירות הים אוכלים לעתים כשהם מגיעים כתוספת ביחד עם דגים טריים, ולעתים אוכלים אותם כמנה בפני עצמם, כשהם מבושלים היטב בשמן זית, עם ירקות טריים לצידם. מדובר על מנות עסיסיות, טעימות, וכאלו שנאכלות כמעט מידי יום בספרד.
  • פאייה – פאייה משמעותה מחבת בספרדית, ואכן, זוהי מנה בעלת צורה עגולה ושטוחה, שנהוג להכין במחבתות ענקיות. הבסיס של הפאייה הוא האורז. על האורז מוסיפים כמות נדיבה מאד של זמן זית וזעפרן, ומעבר לכך – מכל הבא ליד. יש מנות אפייה שמבוססות על דגים, יש שמבוססות על פירות ים, יש שמבוססות על בשר עוף או בשר בקר, ויש כמובן גם מנות אפייה צמחוניות. חשוב להבין שלמרות שמדובר על מטבח מבוסס מאכלי ספרד שאפשר לעתים להשיג בכל יום במסעדות, הרי שבספרד עצמה, מנות הפאייה שמורות אך ורק לימי ראשון ולחגים, למעט במסעדות לתיירים.
  • גספאצ'ו – זו עוד מנת דגל מוכרת מהמטבח הספרדי. בבסיסו, הגספאצ'ו הוא פשוט מרק עגבניות קר. בפועל, מדובר על הרבה מעבר לכך. את הגספאצ'ו מכינים עם כמות נדיבה מאד של שמן זית, מלח ופלפל, ויש מי שמוסיפים אפילו חתיכות של לחם. מעניין לציין שהגספאצ'ו במקור כל לאל כלל עגבניות – וזו תוספת חדשה יחסית, מלפני 500 שנה בלבד (ביחס למנה בת 1,500 שנה, זו נחשבת תוספת חדשה)
  • סנגריה – ונסיים במשקה טעים מאד. הסנגריה היא אחד מהמשקאות האלכוהוליים המפורסמים בועלם, ומוצאה ספרדי מובהק. המתכון לסנגריה פשוט יחסית – כמות שווה של יין אדום ושל מיץ תפוזים, בצירוף כמה פלחי פירות נוספים – וכך מתקבל הטעם המתקתק לצד האלכוהול הטעים.

 

מטבח עשיר לכל הדעות

אין ספק, שכאשר מדובר על מטבח מבוסס מאכלי ספרד, אנחנו מדברים על מטבח שופע בטעמים ובמאכלים שונים – ולכם רק נשאר לבחור את המנה האהובה ביותר מהמטבח, וליהנות ממנה מתי שרק תרצו!

 

המאמר נכתב בשיתוף עם מסעדת ברנז'ה, מסעדה בשרונה בעלת מטבח מבוסס מאכלי ספרד