העוגה המפנקת של אמא רוסיה – בבקה

עוגת הבבקה מקורה במטבח הרוסי. מדובר בעוגה גבוהה ומרשימה למראה המבוססת על שמרים ויכולה להכיל בתוכה מגוון מילויים מפתיעים. מקורה של העוגה הוא ברוסיה (לא קשה לנחש לפי שמה…) אך היא היגרה בהצלחה גם למטבח היהודי האמריקני וכמובן לבתי האב של עדת אשכנז. מדובר בעוגה שקשה לעמוד בפניה ולכן גם אם אינכם אמריקנים, אשכנזים או ממוצא רוסי, שווה לעמול עבור העוגה הזו והריח המשגע המגיע לרחבי הבית בעקבותיה. היות וקל יותר למצוא מתכונים לעוגה זו המכילים מרכיבים חלביים, החלטנו להביא בפניכם דווקא מתכון לעוגת שמרים בבקה פרווה

המתכון מבוסס על מתכון שפורסם באתר חברת שמרית.

חומרים לעוגה אחת:

חומרים לבצק:

·         תבנית עם ארובת אמצע בקוטר 26 ס"מ, או תבנית סיר פלא משומנת היטב ומקומחת.

·         4 כוסות קמח

·         1/2 שקית שמרים טריים שמרית או 1 קוביית שמרים

·         1/2 כוס סוכר

·         3 ביצים גדולות

·         1/4 כפית מלח

·         200 גר' מרגרינה/ מחמאה

·         1/2 כוס מים

·         גרידת לימון מלימון בגודל בינוני

למלית העוגה (תפוחים ואגסים מקורמלים):

·         6 תפוחים אדומים מכל סוג שאוהבים חתוכים לקוביות

·         5 אגסים ללא קליפה חתוכים לקוביות

·         1/2 חבילת מרגרינה/ מחמאה

·         1/2 כוס סוכר

·         1/3 כוס דבש

·         1 כפית קינמון

·         מיץ מחצי לימון

·         2 כפיות אבקת קורנפלור

חומרים לפיניש ולציפוי העוגה:

·         2 חלמונים

·         4 כפות מים

·         3 כפות סוכר

·         1 כף קינמון

·         אבקת סוכר לקישוט

 

אופן ההכנה:

1. שופכים לקערת מערבל ארוכה את כל החומרים לבצק מלבד המרגרינה/המחמאה. באמצעות וו לישה, מערבבים היטב במשך 3 דק' ומתחילים להוסיף בהדרגה את המחמאה או המרגרינה. מעלים את מהירות הלישה בזמן ההוספה ולשים למשך עוד 5 דק' נוספות. מעבירים את הבצק המוכן לקערה משומנת היטב מכל צדדיה, הופכים את הבצק מספר פעמים עד שהשמן נספג בו מכל צדדיו, מכסים נייר נצמד ומעבירים הצידה למקום חם לתפיחה למשך שעה וחצי או עד שהבצק נהיה כפול בגודלו. מוציאים למשטח מקומח, לשים קלות ומחזירים לקערה המשומנת לתפיחה נוספת.

2. בזמן שהבצק תופח, מתחילים בהכנת המלית: ממיסים במחבת את המרגרינה/ מחמאה, מוסיפים את התפוחים והאגסים ומערבבים היטב. מפזרים מלמעלה את הסוכר. מערבבים היטב וממשיכים להוסיף גם את הקינמון, הדבש ומיץ הלימון לתערובת. כאשר התערובת אחידה ובצבע מוזהב, מוסיפים אליה את הקורנפלור וממשיכים לערבב למספר דקות עד אשר כל הקונפלור נמס לתוך התערובת. מורידים מהאש ומניחים למלית להתקרר. מחממים תנור לחום של 175 מעלות.

3. מוציאים את הבצק שתפח בפעם השנייה למשטח מקומח היטב. מאגרפים את הבצק כך שייצא ממנו האוויר ומחלקים אותו לשני חלקים שווים. מרדדים כל חלק לצורה מלבנית בעובי של 5 מ"מ. מניחים במרכז הבצק שרודד מחיצת מהמלית, מהדקים היטב ומגלגלים לצורת גליל. מקפידים לסגור את הקצוות היטב. עושים כך גם עם החלק השני של הבצק. את שני הגלילים מניחים זה ע"ג זה מרכז שלהם בצורת X.

4. קולעים משני הגלילים המונחים זה ע"ג זה צמה. מתחילים במרכז ומתקדמים לכיוון הקצוות. מניחים את הצמה בתבנית העגולה, מכסים במגבת לחה ומניחים להתפחה למשך חצי שעה. מערבבים יחדיו את חומרי הציפוי (החלמונים עם המים)ומורחים ע"ג הבצק. מפזרים מעל הבצק את אבקת הסוכר והקינמון בצורה שווה ומכניסים לאפייה בתנור במשך 45 דקות עד שהבצק מקבל גוון שחום- זהוב.

5. מניחים למאפה להצטנן היטב, הופכים את התבנית ע"ג צלחת ומחלצים אותה בזהירות. על העוגה המוגשת מפזרים את שארית אבקת הסוכר שנותרה.

בתאבון!