מאכלים חלאבים

מבין מאכלי העדות בישראל, למאכלם של העדה החלאבית יש מקום של כבוד. העדה החלאבית היא הקהילה של יהדות סוריה. היא מכונה חלאבית על שם העיר חלאב, שבה היה ריכוז גבוה במיוחד של יהודים בסוריה, עד להקמתה של מדינת ישראל. המטבח החלאבי הוא מטבח עשיר במאכלים ובטעמים, וניכרת בו השפעה מכמה כיוונים – מהמטבח הלבנוני, המטבח העיראקי, וכן מהמטבח המקומי שהיה רווח בא"י בקרב הבדואים והערבים. אז אילו מאכלים חלאבים מומלצים במיוחד, ומה מיוחד בהם?

כמה המלצות על מאכלים מעולים וטעימים

  • סלט טבולה – יש ויכוח עתיק מאד, מה המקור של סלט הטבולה – האם המקור שלו הוא בערבים שחיו בא"י, בלבנון, או דווקא בסוריה? הוויכוח מתקיים בין השאר משום שפעם סוריה, לבנון וא"י היו חלק מאותה יחידה גיאוגרפית ומנהלית, כך שהם היו חשופים להשפעות דומות. כך או כך, סלט הטבולה החלאבי הוא פשוט למדי, אך טעים מאד – כמויות נדיבות של פטרוזיליה, בורגול, בצל, נענע, שמן זית ומלח. חשוב לציין, שבגרסה החלאבית, פחות נהוג להשתמש בפלפלים, מלפפונים ועגבניות.
  • קובה חלאבית – זה אולי מפתיע, שכן מי שחושב על מאכלים חלאבים לא בהכרח חושב שהקובה מככבת שם, ונוטה לחשוב עליה יותר בתור מאכל עיראקי או כורדי. אולם יש גם גרסה חלאבית לקובה, והיא אף נחשבת פשוטה יותר מקובות אחרות. הקובות החלאביות הן גדולות יותר מהקובות האחרות והן גם מתוקות יותר. הם כוללים כמות נדיבה מאד של בשר טחון, בערבוב בין בשר בקר לבשר טלה. כמו כן, הם כוללים בתוכם משמשים מיובשים ורימון – מה שמעניק מתיקות מסוימת למנה ומשתלב עם הבשר באופן מעולה.
  • רימון – קשה לדבר על מאכלים חלאבים מבלי להזכיר את הרימון, שהוא אולי המזוהה ביותר עם יהדות חלאב. הרימון נפץ מאד בסוריה (וכך גם באזורים נוספים כמו צפון ישראל ועיראק), ונחשב לממתיק מעולה. החלאבים נהגו להכניס את הרימון כמעט בכל מאכל – הוא משתלב בתוך הקובות שלהם, בתוך הסלטים השונים, ואף בתוך מאפים שונים.
  • לחמא בעג'ין – החובבים של מאכלים חלאבים מהדור החדש, נוהגים לכנות מאכל זה בכינוי פוקאצ'ה סורית, ומבחינה רבות אפשר שזו באמת הגרסה המזרח-תיכונית הטובה ביותר למאכל מאיטליה. מאכל זה גם מזכיר קת את הלחמא בעג'ון התורכי, אך הוא בכל זאת שונה בטעמו. הבסיס כאן הוא מאפה בצק עבה, שעליו אופים בשר בקר מבושל, וכן מפזרים כמות נדיבה של מיץ רימונים, פפריקה ובצל לקבל טעם עשיר במיוחד.
  • מרק חמוד – הוא לא רק חמוד, הוא גם טעים מאד. הבסיס למרק חמוד החלאבי הוא סלרי ותפוחי אדמה בכמות נדיבה מאד. ביחד איתם נהוג לבשל גם נענע, בצל, שום ולימון. שימו לב, שאת עלי הסלרי כדאי לטגן קודם בשמן זית, ורק אז להוסיף למרק.

עולם שלם של מאכלים

אם כן, אנו רואים שהמאכלים החלאבים יכולים להיות נהדרים. כיום, כמובן שלא רק קהילת היהודים יוצאי סוריה נוהגים להכין את המאכלים הללו – וכל אדם שיש לו רצון ומוטיבציה, יכול להכין את המאכלים המדהימים הללו במטבח שלו.